top of page

Innehållsförteckning:

Över ett  halvår har passerats sedan allehanda pirater bjöds in utav Sjöormen till Askimérs herresäte för ‘Damfajar’, en Lôrisk sed där fiender äter och dricker som vänner inför gryningen av en fejd. Sedan dess har den mäktiga Sjuårsstormen Tämjaren förkunnats över och haven har under sommaren varit fulla utav byten för den djärve och listige.

 

I Himlahav har hurusom vågorna runnit röda med blodet från Friankare vilka jagats utav de organiserade sjöormarna - samtidigt har ett bud klingat över de salta vattnet om att kodexen äntligen är funnen - kanske kan nu Friankarna slutligen ena sig för att slå tillbaka?

 

Lajvet kommer bjuda på både högt och lågt spel med fokus på förhandling, politik och den Lôriska kulturen. Självfallet kommer slottet även att ruva på vissa mystiska hemligheter och kanske… skatter?

 

Kan innehålla: Politik, förhandling, intensiv stämning, fest, mystik, spel på kultur, obehagliga scener. 

Vad händer - Vilken setting möter ni som lajvar på arrangemanget

Askimér, en hamnstad i Damméro har övertagits och blivit ett fäste för sjörövarförbundet ‘Sjöormen’ och dess Lôriska pirater. 

 

Eftersom en konflikt mellan piratfraktionen ´Sjöormen’ i väst och österns pirater i ‘Friankarordern’ kommit att verka oundviklig har de lôriska piraterna skapat sig ett fäste i friankarnas centrum. Här ifrån har under vår och sommar ett fruktansvärt krig förts mot friankarna. Samtidigit har Askimérs hamn kommit att bli en plats för de som inte har något otalt med sjöormen, att sälja av vissa dyrbara varor till bättre förtjänst än hos Fridwalls. 

Under lajvet kommer vissa ha blivit inbjudna till samtal, emedan andra kommit att bjuda in sig själva. Det finns hurusom goda skäl för såväl friankare och strövare som för tundlabarn att befinna sig i Askimér. 

Vad har hänt - Kortinfo om händelser som ledde fram till lajvet

  • Det hela startade med att Me Lu, ett friankare, sålde ut tre stora frihamnar i Hinside-Lôr till Mandraks pirtatjägarflotta. En list för att vända det mäktiga riket Mandrak från Friankarnas egna vatten. För Sjöormen blev det ett svek som man inte kunde låta gå förbi ostraffat. 

  • Me Lu överlämnades till Amiral Fáhlmir utav tundlabarn under Damfajar. Det var hurusom inte nog för att stoppa kriget.

  • Under sommarhalvåret har blodiga strider förts på havet utanför Damméro, det har gått sämre för friankarna än för sjöormarna vars fäste i Askimér växt sig allt starkare.

 

Förslag på roller att spela

 

Lôrisk pirat

Som “Sjöorm” spelar du en av västerns pirater. Du tror på kunskap och styrka. Du söker vedergällning för Friankarnas svek som ledde till förintelsen av tre frihamnar. Mången vän och hem har gått under och din heder kräver hämnd. Du har intagit Askimér med dina kamrater och för därifrån ett blodigt vendetta mot de inhemska friankarna. Ditt mål är att låta Friankarna betala så dyrt som möjligt för sitt svek. Läs mer om Sjöormen.

 

Friankare

Som friankare spelar du en pirat som tror på frihet och Kodexen som du följer efter bästa förmåga. Du samarbetar med andra friankare och försvarar dig mot Sjöormarnas påhopp. Du kan anse att det var antingen rätt eller fel att sälja ut deras hamnar men du kommer att kämpa för att ena och mobilisera friankarna i försvar mot Sjöormen. Sommarens stridigheter har varit långt värre än du någonsin föreställt dig, att finna ett slut på konflikten känns därmed brådskande.

 

Strövare

Som Strövare härstammar du varsomhelst ifrån i världen, men har ingen lojalitet knuten. Du är fri att binda din lojalitet där du önskar och denna roll passar dig som vill kunna bli övertalad eller köpt till att strida för valfri sida under lajvets gång.

 

Tundlaheims döttrar och söner

Med saltstänkt blod, ett råbarkat sinnelag och en rak rygg seglar de som benämner sig själva som ”döttrar och söner av Tundlaheim”, på fartyg som den starke styr med järnhand. Du som spelar tundlabarn bär med dig stort inflytande gentemot ditt folk och ursprung. Tundlabarnen har en historisk vänskap med friankare, men den har under gångna år kommit att bli allt mer urholkad av misstro och bitterhet. Tundlabarnen har lojalitet mot sina hemhamnar, Tronskilde och Daemdur.

 

Läs mer om de olika piraterna: Pirattyper

Praktiskt

IN-lajv och OFF-lajv

Från det att eventet startar tills det slutar är alla allmänna ytor i slottet samt den avgränsade borggården IN-lajv. Undantaget är toaletter och sovsal.

 

Boende

Boendet sker i sovsalsmiljö inne i slottet. Sovsalen kommer vara offlajv under detta event. Förvänta dig en inomhustemperatur på ca 15-20 grader.

Eld
Det kommer att finnas ett mindre eldfat på borggården bredvid våra kokeldar vilken man kan låna för att starta en egen eld om man önskar.

 

Mat
Går att köpa till. Väljer du att göra egen mat svarar du för det själv. Det vi tillhandahåller i uppvärmningssynpunkt är ett eldfat man kan låna. Lajvet centrala läge gör även att flertalet resturanger och mataffärer kan nås per fot.

 

Dryck
Alkoholhaltiga drycker i form av öl, vin och rom m.m. finns till försäljning . Även alkoholfria alternativ som vatten, cider m.m. Egna drycker får inte medtagas in i slottet pga rådande tillstånd.

 

Vatten
Det finns rinnande vatten på slottet.

 

Hygien
Det finns WC, dock ingen dusch.

 

Latexvapen
Används ej på lajvet.

 

Blankvapen
Det är godkänt att, fram tills middagen serveras, bära blankvapen i nyktert tillstånd. Från middagen klockan 18:00 fram tills frukosten serveras vid 08:00 får blankvapen ej bäras eller ligga framme.

 

Rökning
Förbjuden inomhus. Cigaretter ses som OFF-lajv medan pipa och cigarrer är OK att röka IN.

 

Allergier
Undvik att ta med Citrusfrukter och nötter.

Regler för Lajvet

Det åligger alla våra deltagare att läsa på om vad som står i Regelboken. Det som står i Regelboken förutsätter vi att ni har förstått, är beredda att följa och acceptera konsekvenserna utav - då ni har accepterat villkoren för eventet. Tag gärna en liten stund för att fräscha upp minnet inför Lajvet:

- Regler

bottom of page